Lottas Omsorg – hemtjänstföretaget som blivit en del av stadsmiljön i Umeå

Åke Wiklund, verksamhetschef och Fredrik Mejding, samordnare från Lottas Omsorg träffar oss från Carefox för att berätta om sin verksamhet och hur de jobbar med Carefox som planeringssystem för hemtjänsten.

Åke Wiklund har en bakgrund som sjuksköterska och han har en lång erfarenhet som ledare inom olika omsorgsbolag, senast på Attendo. 2014 när Lotta Lundsten, som då var kollega till Åke på Attendo, startade Lottas omsorg så fick Åke en förfrågan om att vara med och bygga upp verksamheten och för honom var det ett enkelt val.

– Lotta är en väldigt karismatisk och inspirerande person och efter vår tid som kollegor på Attendo kände jag att jag absolut ville hänga på när Lotta skulle starta något eget, berättar Åke.

Det var inte bara Åke som blev övertygad.

Åke Wiklund

Lottas Omsorg blev snabbt det självklara valet som hemtjänstutförare i Umeå och idag är Lottas Omsorg ett känt varumärke i staden och företagets 42 bilar med den loggan är en del av stadsmiljön i Umeå.

– En av våra framgångsfaktorer tror jag är att vi är ett lokalt företag. Vi är Umeås egna hemtjänstföretag och alla vet vilka vi är. Då gäller det att vi kör ordentligt, säger Åke med glimten i ögat.

En annan del i av framgången tror Åke beror på att Lottas Omsorg är en platt och prestigelös organisation och att den som är bäst på en arbetsuppgift får ta den oavsett om du är VD, samordnare eller vårdpersonal. Både Åke och Lotta jobbar fortfarande hemma hos några kunder på uppdrag åt hemtjänsten.

– Jag är egentligen pensionär men jag har ju världens roligaste jobb så jag kan inte motstå att fortsätta bygga upp bolaget och få hjälpa till ute hos våra fantastiska kunder, säger Åke.

Lottas Omsorg har sedan några år tillbaka även en assistansverksamhet samt en avdelning för städning och totalt är de nu ca 350 anställda. 

– Vi skulle inte växa och vara så framgångsrika om vi inte hade jättebra personal. Våra chefer är väldigt närvarande och vi finns alltid där för vår personal. Ingen ska någonsin känna sig ensam i sitt uppdrag, berättar Åke.

Fredrik Mejding

En av de närvarande cheferna är Fredrik Mejding som jobbar som samordnare i en av hemtjänstgrupperna. Fredrik började 2006 som undersköterska i hemtjänsten och fick möjlighet att ta rollen som samordnare på Lottas Omsorg 2014.

– Det jag gillar mest med min roll som samordnare är att jag får vara spindeln i nätet och lösa alla möjliga konstiga och okonstiga problem, förklarar Fredrik.

 En stor utmaning för Lottas Omsorg och för hela hemtjänstbranschen är att det är ett politiskt tufft läge. Särskilt utsatta känner de sig i Umeå där man under en längre tid pratat om att lägga ner LOV (lagen om valfrihetssystem). Skulle det hända måste Lottas Omsorg lägga ner sin verksamhet.

– Det var bara två röster från att LOV röstades ner vid förra omröstningen så vi vet att det inte är mycket som krävs för att allt ska ställas på ända, berättar Åke.

Både Åke och Fredrik upplever att det är ett motstånd från vissa politiker i Umeå mot privata hemtjänstföretag och det är en stor press kring timmarna som fördelas till hemtjänsten.

– Vi får mindre och mindre tid hemma hos vårdtagarna men det förväntas ändå att vi ska utföra uppdraget med samma kvalitet.  Det är något vi verkligen måste kämpa hårt med, förklarar Åke.

En annan stor utmaning är att hitta personal. Både Fredrik och Åke beskriver läget som akut. De har haft svårt att få ihop planeringen för sommaren vilket är värre än tidigare år. Även kollegor i branschen från andra bolag vittnar om samma läge, det finns ingen personal att anställa. Åke menar att pandemin har bidragit till ett negativt rykte för äldreomsorgen. 

– Inom äldreomsorgen kommer man nära döden, och pandemin har gjort att många blivit rädda för att jobba med dessa tuffa arbetsuppgifter. Att vi dessutom inte kan erbjuda särskilt bra löner gör det nästan till ett omöjligt uppdrag, beskriver Åke.

– Detta är en politisk fråga och vi behöver att politikerna agerar nu, vem annars ska ta hand om oss och våra äldre, frågar Åke.

Men trots det svåra läget, kan Åke och Fredrik ge många fina exempel på när Lottas Omsorg har bidragit till att göra äldreomsorgen till en mer attraktiv bransch.

– Vi har en kille som jobbat som extrapersonal under en längre tid och som haft planen att utbilda sig till utvecklare. Men efter åren hos oss har han nu ändrat sig och har just påbörjat utbildningen till undersköterska. Vi ser fler sådan exempel och det är verkligen ett kvitto på att vi gör rätt saker och att denna bransch inte är helt död, säger Åke.

Åke och Fredrik ser över dagens planering i Carefox

Alla funktioner i ett och samma system – Carefox

Lottas Omsorg har varit kunder hos Carefox sedan våren 2021, och det var integrationen till lön och stöd för dokumentationen som både Åke och Fredrik tilltalades av hos Carefox.

–  Istället för att ha 2-3 program så kunde vi få alla funktioner i Carefox och det gör vårt jobb så otroligt mycket smidigare, beskriver Fredrik.

– Tidigare hade vi svårt att få till dokumentationen som vi borde göra, men med Carefox är det enkelt för all personal att dokumentera i appen. Det som måste göras blir så otroligt enkelt, tillägger Åke.

Starten i Carefox var dock inte bara enkel. Det har varit en stor omställning att byta planeringssystem och Klas Forsell som är affärsområdeschef på Carefox har spenderat mycket tid med Lottas Omsorg för att få till ett stöd som passar verksamheten på bästa sätt.

– Vi gick först över till Carefox med två grupper och då fick vi själva inte till det på det sätt som vi önskade. Men efter att Klas varit här och hjälpt oss är vi väldigt nöjda, och vår administrativa tid har minskat drastiskt, berättar Fredrik.

De två återstående hemtjänstgrupperna började nyligen använda Carefox och denna gång var övergången väldigt smidig.

– Vi är väldigt nöjda med Carefox. Kontakten med Klas och med kundsupporten har hjälpt oss otroligt mycket så här i början, säger Åke.

Fredrik och Åkes tips till företag som ska börja använda Carefox som planeringssystem

  • Börja först med en liten grupp, och när det sedan fungerar går ni över med ett större gäng. Då kommer det att sprida sig en positiv stämning i arbetsgruppen kring det nya systemet och man kan hjälpa varandra.
  • Be om hjälp – känns det svårt är det bara att be personalen på Carefox om hjälp, de hjälper till med det mesta och är otroligt serviceinriktade.
  • Rapportera varje dag – det finns olika möjligheter i Carefox men att tidrapportera varje dag gör jobbet i slutet av månaden vid lönekörning oroligt enkel. Ta några minuter varje dag till tidrapportering så spar du mycket tid.
  • Börja använda Fordonsplaneringen tidigt- med denna funktion blir det inga frågetecken kring vem som ska ha vilken bil, all information finns i Carefox.

Dela:

Fler nyheter:

Meny